ik en kato

ik en kato

maandag 9 december 2013

De Facebook - hond


Wat de impact is van Facebook op de mens en zijn leven heb ik dit weekend weer kunnen ervaren.

 Op zaterdag ochtend werd een Italiaans Windhondje van 11 weken bij me binnengebracht omdat het maar niet zindelijk werd . Nu staan deze hondjes er wel om gekend dat ze er HEEL lang over doen om zindelijk te worden, de eigenares kon dit blijkbaar niet opbrengen en werd er heel nerveus van. De verantwoordelijkheid bleek toch te groot voor haar. 
 Tegen 13 uur had ik een oproepje op mijn Facebookpagina gezet om een nieuwe thuis te zoeken. Vanaf dat moment brak de hel los hier. De telefoon bleef maar rinkelen. Mensen wilden de pup nu direct komen halen. Tegen 19 uur had het bericht 210.000 mensen bereikt en was het 4800 keer gedeeld en had ik meer dan 200 aanvragen tot adoptie binnen. Deze getallen bleven maar oplopen… 

Ook de reacties kwamen massaal binnen. Spijtig genoeg vonden veel mensen het nodig om te schelden op de dame die het hondje niet kon houden, wat natuurlijk niet de bedoeling was. Zonder verpinken(ver)oordelen en schelden is blijkbaar ook eigen aan ons modern tijdperk.  Het enige wat ik en de kleine Lorenzo wilden was een gouden mandje voor hem.

Zijn nieuwe thuis vond ik op zondag  bij een gezin met leuke kinderen en vriendelijke honden. Het was niet makkelijk geweest om te kiezen tussen al die kandidaten, het enige wat ik kon doen was afgaan op mijn ervaring en gevoel. De kleine pup kreeg een nieuw leven en een nieuwe naam. Vanaf nu zou hij Nelson heten als eerbetoon aan de pas overleden nobel-winnaar en vredebrenger. 

Nu vraag ik me af waarom dit zo snel ging. Ik deelde al eerder honden op facebook die dringend een nieuwe thuis nodig hadden. Weliswaar volwassen honden, maar ook zij hadden geen echte noemenswaardige problemen. Een hondje van 11 maand heeft zo enkele maanden moeten wachten op een helpende hand. Zou het zijn omdat dit pupje zo jong was? Omdat het een duur rashondje betrof? Omdat de foto die we trokken veel aandoenlijker overkwam? Ik zou het niet weten.

 Waar ik ook van schrok was van de lelijke reacties van sommige mensen toen ze hoorden dat zij het pupje niet zouden krijgen. Ging het hen echt om het welzijn van de pup dan? Of was hun eigen ego toch groter ? Zij dachten blijkbaar dat een een wedstrijd was en dat diegene die het hondje niet kreeg de verliezer was. Maar in feite was het alleen te doen om de winst van kleine Nelson, toch? 

Blijkbaar  begrijp ik veel minder van mensen dan van honden. Wat zijn honden toch (h)eerlijke simpele wezens !  

Tot gauw, 

Hilde











Geen opmerkingen:

Een reactie posten